RSM

Paid

DE UITDAGING

RSM, een middelgroot accountantskantoor, stond voor de uitdaging om zich in een sterk concurrerende arbeidsmarkt te positioneren als een aantrekkelijke werkgever voor drie specifieke vakgebieden: Accountancy, Tax, en Consultancy. Deze doelgroepen zijn extreem schaars en er is veel concurrentie in de markt van oa de Big 4 of middelgrote kantoren.
Employer Branding was voor RSM nog nooit eerder op zo’n grote schaal opgepakt. De noodzaak was om zowel de algemene naamsbekendheid te vergroten als specifieke doelgroepen gericht aan te spreken, en dit alles binnen een relatief kort tijdsbestek van enkele jaren, waarbij het partnership met NOC*NSF optimaal benut moest worden.

DOELSTELLINGEN

Het primaire doel was het vergroten van de naamsbekendheid van RSM als werkgever in de accountancy-, belastingadvies-, en consultancy sector.
Daarnaast het stimuleren van de sollicitatiebereidheid met als doel de invulling van vacatures en het verkorten van de time-to-hire.

iD als onderdeel van het Marketing team van RSM: Een prachtige campagne met fantastische resultaten!

Beelden door RSM zelf ontwikkeld in samenwerking met een aantal (para)olympische sporters

ONZE AANPAK

Dit prestigieuze partnership vormt de perfecte basis voor de langdurige Employer Branding-campagne die we voor RSM hebben opgezet. De campagne richt zich op drie specifieke doelgroepen: Accountancy, Tax, en Consultancy. Elk van deze doelgroepen heeft een eigen mediaplan en doelgroepgerichte content, waarmee we de eerste fase van de campagne zijn gestart: de bewustwordingsfase.

Binnen dit jaar lag de focus op de bovenste laag van de SEE-THINK-DO-Care funnel en was het belangrijk om in contact te komen met de doelgroep om zo RSM top of mind te krijgen. Door een onderscheidende mediastrategie te hanteren, creëren we zowel algemene zichtbaarheid voor RSM als specifieke aantrekkingskracht voor iedere doelgroep afzonderlijk. Dit doen we met content die inspeelt op de unieke kenmerken, mediaconsumptie en gedragingen van elke groep. Zo ontstaat een campagne die zowel breed als diepgaand effectief is, met ‘’above en below the line’’ kanalen, die perfect op elkaar zijn afgestemd.

Afgelopen jaar hebben we de campagne verder voortgezet en richten we ons op de volgende laag in de marketing funnel: overweging en uiteindelijk conversie, waarbij de stap van naamsbekendheid naar daadwerkelijke sollicitaties centraal staat. De mediastrategie die we hiervoor hebben gebruikt is niet alleen onderbouwd met data, maar ook echt onderscheidend. We hebben volledige medialandschap goed in kaart gebracht en hebben een deep dive op de verschillende doelgroepen gedaan, we begrijpen hun kenmerken, weten hoe ze media consumeren en wat hun gedrag bepaalt.

RESULTATEN

Kwantitatieve Resultaten: De resultaten van de online campagne laten een indrukwekkend succes zien. Maar liefst 40% van de bezoekers op de website is afkomstig uit de campagne, waarmee de doelstelling van +25% ruimschoots is overtroffen. Tijdens de campagneperiode werden vacatures 57% vaker bekeken, wat leidde tot een groei van 50% in sollicitaties. Bezoekers uit de campagne blijven gemiddeld 1 minuut en 53 seconden op de website van RSM, wat hun interesse en betrokkenheid onderstreept. De campagne presteert ver boven de AMC-benchmark, en met engagementpercentages tussen de 47% en 72% blijkt een groot deel van de gebruikers actief betrokken. Deze resultaten benadrukken de kracht en effectiviteit van de campagne.

Kwalitatieve Resultaten: RSM heeft, dankzij hun gerichte employer branding inspanningen, een duidelijk herkenbare reputatie opgebouwd als een aantrekkelijke werkgever voor de verschillende relevante doelgroepen. Door middel van strategische communicatie en doelgerichte wervingscampagnes, is RSM erin geslaagd om hun positie als interessante en toonaangevende werkgever in de markt te zetten.

De Impact: Een instroom van hooggekwalificeerde sollicitanten, een verkorte wervingsperiode, en een sterk werkgeversmerk dat een blijvende indruk achterlaat op de arbeidsmarkt van accountancy, belastingadvies en consultancy. Deze resultaten laten zien dat RSM goed op weg is om haar Employer Branding doelstellingen te bereiken.

 

SUCCESFACTOREN

De effectieve employer branding aanpak heeft gezorgd voor een stevig fundament voor de organisatie. Waar voorheen ad-hoc vacature aanvragen de norm waren, zien we nu een significant verminderde druk op het wervingsproces. Kandidaten weten RSM steeds beter te vinden en te waarderen als een topwerkgever in hun vakgebied.

BELANGRIJKSTE LESSEN

Deze overtuigende employer branding strategie combineert korte en lange termijn merkopbouw met gerichte doelgroep activatie, wat leidt tot een aanzienlijk voordeel op de arbeidsmarkt. Door deze gebalanceerde aanpak weet de organisatie toptalent met meer gemak en efficiëntie aan te trekken en te behouden.

Wil jij ook een sterk werkgeversmerk opbouwen en je onderscheiden in de arbeidsmarkt? Ontdek hoe onze op maat gemaakte mediastrategieën en creatieve campagnes jouw organisatie kunnen helpen bij het aantrekken van het juiste talent. Neem contact met ons op en zet samen met ons de volgende stap om jouw organisatie zichtbaar te maken onder voor jou relevante doelgroepen.

GET IN TOUCH!

Wil je écht zichtbaar zijn bij je doelgroep? Bel ons, we staan voor je klaar!